amandahlouisepiispanen

Alla inlägg den 2 september 2010

Av amandah piispanen - 2 september 2010 21:36

Snart ska jag och min älskling gosa ner oss med chokladbollesmet och titta på "När mörkret faller."

En ytterst bra film tycker jag och jag hoppas att min älskipälsk också tycker det. hihi


Nu får ni en liten sammanfattning om filmen:


Tre parallella berättelser. Tre parallella människoöden. Gemensamt för dem är att de alla lever under dödligt hot. Leyla och hennes syster är hotade av sina allra närmaste; mamma, pappa och bröder. Filmskaparna berättar om hedersrelaterat våld, något som blivit allt vanligare i vårt land. I det här fallet handlar det om en kristen familj, med utländsk bakgrund. Det är mycket starkt berättat och jag kan verkligen känna paniken och frustrationen hos de utsatta tjejerna. Det kanske mest upprörande är att den här sortens våld är så vanligt. Varje vecka söker nya flickor skydd, eftersom de känner sig hotade av sina familjer. I När mörkret faller blir det mycket tydligt att det är dags att sätta ner foten och säga stopp.

Minst lika motbjudande är historien om journalisten Carina, hyllad av kollegor och mottagare av Stora journalistpriset. Privat bär hon på en mörk hemlighet, som hon inte vet hur hon ska hantera. Hennes man Håkan, som också är journalist, misshandlar henne sedan många år. Som journalist rapporterar Carina om andras problem, men hon kan inte se att hennes egen situation är helt ohållbar. En dag går det dock för långt för henne och hon ringer till polisen. Då upptäcker hon också vilka hennes riktiga vänner är. Från kollegerna blir det en kompakt tystnad och snackande bakom ryggen. Men stöd kommer från ett oväntat håll. Det är skönt att se när Carinas man sätts dit, men samtidigt tänker jag på hur många som finns i hennes situation, men inte vågar göra något åt det. Mörkertalet är stort.

Tredje historien är den om Aram. Han är krögare och utsätts dagligen för prövningar när våldsamma gäster måste avvisas från hans nattklubb. En kväll händer det värsta. En yrkeskriminell med sitt gäng slängs ut på gatan, men kommer tillbaka och skjuter mot krogkön och vakterna. Det som utspelades utanför Sturecompagniet för över tio år sedan känns kusligt nära. Aram ser pistolmannen i ögonen och blir polisens viktigaste vittne. Under tiden fram till rättegången utsätts han för upprepade hotelser och attentat, som kommer att förändra livet för honom. Av de tre historierna känns den här som den minst berörande. Det blir lite av svensk films favoritämne av det hela – polisfilm. Med detta inte sagt att det inte är ett viktigt ämne, men jag får inte samma känsla som för de två andra karaktärerna.


 


Blev visst en längre sammanfattning men jag förminskade texten hihi.

hörs imorgon.


Peace


Av amandah piispanen - 2 september 2010 17:19

Justnu sitter jag här med blekningen i håret.

Det kliar som attans , men det är värt det i slutändan.


Jag hatade mig som blond när jag var yngre .. fråga mig inte varför men jag hatade allt med mig.

Men jag har lärt mig leva med mig själv och insett att naturilgt är finast , då jag är väldigt blek och har blonda ögonbryn och så så passar jag helt klart bäst i blondt på det sättet. Allt passar liksom ihop, jag menar hur snyggt är det med blonda ögonbryn och sen mörkt hår.. man ser ju att det inte är ens äkta färg.


Menmen, dom som tycker det är snyggt får helt klart tycka det !

Men jag har insett som sagt, blondt är finast på mig .


  En gammal bild på mig. hihi


Peace

Av amandah piispanen - 2 september 2010 13:00

Godmorgon.


Ja kanske inte riktigt morgon nu men ändå.

Ja som ni vet så är jag en morgontrött människa.. jag vet inte varför men jag har varit det sen födseln. Alltid varit morgon sur och svårväckt.


Har sovit sådär för jag har drömt konstiga drömmar som fått mig att vakna lite titt som tätt.

Nu ska jag och min älskling gå ner och käka lite "frukost" om man nu får kalla det frukost. Hihi.


Justja, nu har jag varit helt rökfri i 3 dagar och nog känner jag mig röksugen, så jag har ett paket i nödfall som jag köpte igår, men har inte öppnat det än .. det är lite mer som att jag ska se med inte röra det.


 


Nej nu ska jag gå ner och äta, sen slänga mobilen på laddning så jag kan ta lite nya bilder och slänga in här.

Blir att slänga in blondering innan jag uppdaterar igen , hihi.



Peace

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Håller ni med att bulldogg är en underbart fin hund :)?
 Ja!
 Nej!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

lnk juice